O decizie discriminatorie şi umilitoare pentru ora de religie

 

4125_p17k0sc37l1t0ucen122sutjt0ha_w747_h800_q100
Ora de religie intr-un cadru natural

 

Patriarhia Română ia act cu mâhnire de decizia Curţii Constituţionale a României, discriminatorie şi umilitoare pentru ora de religie. Nu comentăm acum contextul sau împrejurările în care a fost luată această decizie, ci aşteptăm publicarea motivaţiei acestei decizii.

Decizia Curţii Constituţionale din 12 noiembrie 2014, prin care este admisă excepţia de neconstituţionalitate şi se constată că dispoziţiile art. 9 alin. (2) teza întâi din Legea învăţământului nr. 84/1995 şi dispoziţiile art. 18 alin. (2) teza întâi din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 sunt neconstituţionale, presupune deopotrivă aspecte de ordin juridic şi implicaţii care vizează atitudini de conştiinţă, la nivel personal şi comunitar.

Textul declarat neconstituţional, în vigoare de aproape 20 de ani, este următorul: „La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor, elevul poate să nu frecventeze orele de religie”.

O majoritate a Curţii Constituţionale, neprecizată încă, a cărei motivaţie urmează să o cunoaştem oficial doar după publicarea deciziei în Monitorul oficial, partea I, a schimbat jurisprudenţa existentă într-un mod surprinzător şi contrar tradiţiei constituţionale şi legislative a României de până la acest moment. Astfel, decizia Curţii Constituţionale induce ideea solicitării în scris de către părinţi a studierii Religiei de către copiii lor în şcolile de stat.

Ne exprimăm surprinderea că, în cazul unei alte speţe cu acelaşi reclamant şi având acelaşi obiect, Curtea Constituţională a României, prin decizia nr. 306/2012, a respins aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate fără nicio opinie separată.

Considerăm că, în lipsa oricărei modificări legislative sau constituţionale în domeniu de la ultima hotărâre având acelaşi obiect, schimbarea radicală a jurisprudenţei Curţii Constituţionale constituie o substituire a acesteia în activitatea legiuitorului, renunţând la modelul deja consacrat în România.

În acest sens reamintim că, în contextul legislativ european, în mai multe ţări ale Uniunii Europene este asumată o perspectivă similară cu cea precizată în legislaţia românească (disciplină obligatorie, predată confesional, cu posibilitatea de a nu participa, la solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor): Austria, Cipru, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Malta.

Referitor la atitudinea de conştiinţă, se deduce că decizia Curţii Constituţionale din 12 noiembrie 2014 transferă toată responsabilitatea de decizie asupra părinţilor, doar în cazul orei de religie, nu şi al altor discipline şcolare. Este evident că se încearcă descurajarea participării elevilor la ora de religie prin măsuri birocratice excesive pentru majoritatea părinţilor acestora, favorizând, în schimb, o minoritate care nu acceptă ora de religie, deşi învăţământul religios este garantat de Constituţie.

Într-o societate marcată de fenomenul secularizării şi al indiferentismului religios, formarea şi cultivarea unei conştiinţe vii şi mărturisitoare a valorilor credinţei şi ale familiei tradiţionale devin realităţi tot mai incomode.

Desigur, Biserica nu poate contesta juridic în România această decizie, dar ea nu se lasă intimidată şi descurajată, ci va intensifica atenţia şi acţiunea ei pe diferite planuri pentru apărarea şi promovarea valorilor credinţei creştine în societatea românească de azi, agresată sistematic de secularismul antireligios, sub pretextul apărării libertăţii de conştiinţă. De aceea, asigurăm pe părinţii credincioşi care doresc o educaţie creştină a copiilor că vor avea în Biserică un aliat fidel în apărarea şi promovarea valorilor eterne ale credinţei creştine ortodoxe, proprii poporului român, profund religios, preţuind dorinţa lor de-a nu reduce educaţia copiilor la orizonturi limitate şi efemere.

Decizia Curţii Constituţionale privitoare la ora de religie marchează o nouă provocare pentru misiunea Bisericii în societatea românească. Din acest motiv, Biserica Ortodoxă Română cheamă pe toţi credincioşii ei să apere şi să promoveze valorile credinţei creştine şi ale spiritualităţii româneşti, în relaţie cu instituţiile publice şi cu societatea românească în general.

Biroul de Presă al Patriarhiei Române

 

Postul Nasterii Domnului( Postul Craciunului )

images (33)

Creştinii ortodocşi intră în Postul Crăciunului din vineri 14 noiembrie. Cu o seara inainte de inceperea postului, este Lasatul Secului, adica ultima zi in care crestinii mai pot manca mancaruri “de dulce”. Pe vremuri, in aceasta zi se faceau mari petreceri in familii, se serveau fripturi, ciorbe cu carne, prajituri si vin. Femeile isi “dezinfectau” vasele de lut si lingurile de lemn cu cenusa, deoarece vreme de 40 de zile, in acele vase nu se mai gatea nimic cu carne sau lapte. Incepand cu prima zi a postului, nu se mai fac nunti si nici petreceri pana dupa Anul Nou. In aceste zile incepeau sezatorile, un obicei foarte frumos, care din pacate s-a pierdut. Fetele si femeile se intalneau seara la cineva acasa, pentru a ajuta gazda la torsul lanii, sau la tesut sau pur si simplu sa povesteasca si sa cante Timp de şase săptămâni nu se mănânca produse din carne, ouă şi brânză. În schimb, sâmbăta şi duminica avem dezlegare la peşte. Postul Crăciunului durează şase săptămâni şi îi pregăteşte pe credincioşi pentru marea sărbătoare a Naşterii lui Iisus Hristos. Semnificaţia postului are rădăcini în Vechiul Testament. Personajele biblice apar postind în diverse ipostaze – patriarhii şi drepţii dinainte de Hristos, printre care Noe, Moise şi David petrec timp îndelungat în post şi rugăciune. Ei aşteptau venirea lui Mesia, se rugau pentru iertarea păcatelor şi ajutor divin în misiunea lor de conducere a poporului ales. Postul nu este complet daca se face doar o curatire a trupului (foarte necesara de altfel) si nu se face si o curatire a sufletului. Acest lucru se face prin fapte bune, prin smerenie, prin milostenie si ingaduinta fata de cei saraci dar si prin rugaciune. Din punct de vedere al alimentaţiei, Postul Crăciunului este mai uşor decât Postul Mare, care precede sărbătoarea de Paşti. Astfel, se mănâncă peşte în toate zilele de sâmbătă şi duminică, precum şi la sărbătorile religioase. În schimb, în zilele de luni, miercuri şi vineri se mănâncă bucate fără ulei şi nu se bea vin, decât dacă se sărbătoreşte vreun sfânt mare, menţionat în calendar cu cruce roşie. Ultima zi a Postului Naşterii Domnului 24 decembrie, numită ajunul Crăciunului, este zi de post mai aspru decât celelalte zile: nu se mănâncă nimic până după-amiaza, iar în alte zone, se ajunează până la răsăritul Luceafărului de seară, care aduce aminte de steaua ce a vestit magilor Naşterea Domnului.

images (32)

• În ziua de Ajun se mănâncă tocmai seara şi anume : grâu fiert îndulcit cu miere, poame, covrigi sau turte din făină, căci cu seminţe a ajunat Daniil proorocul şi cei trei tineri din Babilon, care au închipuit – mai înainte – Naşterea lui Hristos.
Alături de faptele bune, de rugăciune, de smerenie, postul este un mijloc pentru dobândirea virtuţilor. El este desăvârşit atunci când abţinerea de la mâncărurile de dulce este unită cu efortul spre virtute şi progres spiritual. La Crăciun, în orice zi ar cădea mâncăm de dulce.

Au fost desemnaţi candidaţii pentru Mitropolia Banatului

Vineri, 7 noiembrie 2014, la reşedinţa mitropolitană din Timişoara s-a desfăşurat şedinţa specială a Sinodului Mitropolitan al Mitropoliei Banatului de consultare a Adunării eparhiale extinse a Arhiepiscopiei Timişoarei, prezidată de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Locţiitor de Arhiepiscop al Timişoarei şi Mitropolit al Banatului, în vederea desemnării candidaţilor eligibili pentru slujirea de Arhiepiscop al Timişoarei şi de Mitropolit al Banatului.

Pe lângă ierarhii Sinodului Mitropolitan, la această şedinţă au participat membrii Adunării eparhiale a Arhiepiscopiei Timişoarei, membrii clerici şi mireni din Arhiepiscopia Aradului şi Episcopia Caransebeşului, delegaţi în Adunarea Naţională Bisericească, decanul Facultăţii de Teologie “Ilarion Felea” din Arad şi directorul Seminarului Teologic “Ioan Popasu” din Caransebeş.

La începutul şedinţei, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, în calitate de Locţiitor de Arhiepiscop al Timişoarei şi Mitropolit al Banatului, a expus cerinţele pastorale ale Mitropoliei Banatului şi a prezentat lista celor 2 ierarhi eligibili pentru slujirea de Arhiepiscop al Timişoarei şi de Mitropolit al Banatului, stabilită de Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Banatului în şedinţa sa de lucru din 6 noiembrie 2014.

Preafericirea Sa a solicitat, apoi, prin vot deschis, opinia Adunării eparhiale şi a delegaţilor de drept privind menţinerea listei cuprinzând numele celor 2 candidaţi sau completarea ei motivată cu încă un candidat dintre ierarhii eligibili (art.129, alin.4 din Statutul pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române).

În urma acestei consultări, Adunarea eparhială extinsă a decis, prin vot deschis, completarea motivată a listei cu cei 2 candidaţi eligibili stabilită de către Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Banatului cu încă un candidat din lista ierahilor eligibili aprobată şi comunicată de Patriarhul României.

Potrivit prevederilor statutare, a fost organizată votarea secretă cu buletine de vot la finalul căreia numele Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop Ioan Selejan, Episcopul Covasnei şi Harghitei, a fost adăugat pe lista celor 2 candidaţi eligibili întocmită de către Sinodul Mitropolitan.

Lista candidaţilor eligibili pentru slujirea de Arhiepiscop al Timişoarei şi de Mitropolit al Banatului, în ordinea dipticelor, întocmită de Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Banatului şi completată de Adunarea eparhială extinsă a Arhiepiscopiei Timişoarei este compusă din:

1. Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop onorific Ioan Selejan, Episcopul Covasnei şi Harghitei
2. Preasfinţitul Părinte Dr. Lucian Mic, Episcopul Caransebeşului
3. Preasfinţitul Părinte Dr. Sofronie Drincec, Episcopul Oradiei

Această listă va fi comunicată Sfântului Sinod în vederea alegerii viitorului mitropolit al Banatului.

În deschiderea lucrărilor, în biserica din incinta Centrului eparhial din capitala Banatului a fost oficiată slujba de Te Deum.

Moment de bucurie

P1100146
Ziua de hram  08.11.2014

Sambata 8 noiembrie 2014 de sarbatoarea Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, credinciosii parohiei Odobesti au sarbatorit ziua de hram a bisericii.

P1100104
08.11.2014

La aceasta sarbatoare fiii satului ,dar nu numai au participat la Sfanta Liturghie alaturi de soborul de preoti . De asemeni alaturi de sarbatoarea satului nostru a fost si corul de maici de la Manastirea Buna-Vestire Tisa Silvestrii care au dat raspunsurile la Sfanta Liturghie.  Dupa Sfanta Liturghie d-nul Comandor in rezerva Dr.Vasile Florea Cadru didactic Universitar, a vorbit despre istoria comunei Odobesti .  D-nul Vasile florea v-a scoate cat de curand un volum de carte care va cuprinde monografia comunei Odobesti.

P1100216
08.11.2014

Multumim tuturor celor, care au fost alaturi de noi, in acesta sfanta zi a satului nostru si de asemeni pc.pr Claudiu Stratulat ,pc.pr Ionut-Alin Afrentoaie,corului de maici cat si domnului Comandor Dr,Vasile Florea .

Bunul Dumnezeu sa rasplateasca jertfa tuturor!

P1100106
08.11.2014
P1100123
08.11.2014
P1100101
08.11.2014
P1100138
08.11.2014
P1100200
08.11.2014
P1100213
Comandor Dr.Vasile Florea 08.11.2014

 

Moment de rugaciune si bucurie

P1100161

Sambata 8 noiembrie 2014 ,de sarbatoarea Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil ,comunitatea credinciosilor din satul Odobesti ,sarbatoresc ziua de hram.Programul liturgic incepe cu Vecernia de vineri seara incepand cu ora 17 si va continua a doua zi cu Utrenia si Acatistul Sfintilor Voievozi ,incununand laudele cu Sfanta si dumnezeiasca Liturghie.
Cu aceasta ocazie invitam pe toti credinciosii  si fiii satului ,dar cat si pe crestinii care doresc sa ne fie alaturi in aceste momente  de sarbatoare,bucurie si inalta traire duhovnicesca.

Dumnezeu sa binecuvanteze osteneala tuturor!

Seara duhovniceasca

Vineri, 31 octombrie, ora 18.00, Preasfințitul Părinte Episcop Ioachim Băcăuanul va oficia slujba Sfântului Maslu la mănăstirea ”Acoperământul Maicii Domnului” de la Valea Budului.
Serile de rugăciune pentru cei bolnavi sufletește și trupește continuă la mănăstirea ”Acoperământul Maicii Domnului” de la Valea Budului. Conform tradiției, vineri, 31 octombrie, fiind ultimă zi de vineri din lună, Taina Sfântului Maslu va fi oficiată, la ora 18.00, de Preasfințitul Părinte Episcop Ioachim Băcăuanul înconjurat de un sobor de preoți. Așa cum a precizat stavrofora Magdalena Budeanu, stareța mănăstirii situată la câțiva kilometri de municipiului Bacău, serile de vineri vor alterna, cuprinzând slujbe și rugăciuni pentru cei bolnavi, dar și evenimentele duhovnicești-culturale.