Taina Sfântului Maslu vindecare prin rugăciune

P1130603

Credincioșii Parohiei “Sfinții Arhangheli Mihail si Gavriil”, comuna Odobești, județul Bacău, s-au adunat ȋntru duh de rugăcine, ȋn biserica parohiala, ȋn data 6.04.2016,  participând la slujba Tainei Sfâtului Maslu.

Invitat de această dată a fost pc.pr.Stratulat Claudiu, preot paroh la Parohia Sf.Nicolae, Orbeni II, Protopopiatul Sascut, care a răspuns cu dragoste invitației primite. După oficierea Tainei Sfântului Maslu, părintele Stratulat Claudiu, a ținut credincioșilor prezenți ȋn sfânta biserică parohială un cuvânt de folos duhovnicesc.

P1130605

“ Doresc ca cei prezenți să primească bucurie și vindecare ȋn suflete și ȋn inimi căci toți avem nevoie de acestea, dar ȋn același timp doresc ca să ofer credincioșilor și diversitate,  invitând de fiecare dată ȋn fiecare zi de miercuri a săptămânii când se oficiază Taina Sfântului Maslu câte un alt părinte slujitor, căci harul preoției este același, iar darurile sunt diferite”( a consemnat părintele Augustyn Cârlan, parohul de la Odobești)

P1130607


Elevii mei minunați !

P1130477

Copiii Şcolii Gimnaziale “ Constantin Moscu” , comuna Izvorul Berheciului, s-au bucurat azi 1 aprilie 2016, de o altfel de abordare a orei de religie, desfășurată ȋn aer liber.

Cât de frumos este să vorbești copiilor de minunățiile pe care le-a creat Bunul Dumnezeu, mai mult de atât ne-a dat și puterea de a stăpâni aceste daruri ale creației bucurându-ne de toată splendoarea și frumusețea naturii

A fost o zi minunată alături de copii, colegii profesori, un colectiv de oameni deosebiti!

P1130481

Pr.Augustyn Carlan


 

Bucurie “Ȋmpărătească” la parohia Odobești

P1130444Ȋn Duminica a II-a a Postului Mare, după oficierea slujbei Utreniei, a Acatistului Mântuitorului Iisus Hristos și săvârșirea Sfintei și dumnezeieștii Liturghii a Sf.Vasile cel Mare, credincioșii prezenți ȋn biserica parohială au luat parte la slujba de sfințire a noilor veșminte preoțești cât și a icoanei ȋnchinate ȋn cinstea Macii Domnului “Izvorul Tămăduirii”, care au fost donate de familiile Bȋrgu Ovidiu și Sorina, Cristea Iorgu și Maria. După aceste momente ȋnălțătoare, preotul slujitor a ținut un cuvânt de mulțumire familiilor donatoare, evidențiind necesitatea și importanța veșmintelor ȋn cadrul cultului ortodox. De asemeni s-a vorbit și despre importanța sfintelor icoane cât și despre minunile care au loc ȋn prezența acestora.

P1130450

“Mulțumim Bunului Dumnezeu că ȋn comunitatea noastră credincioșii bisericii noastre răspund pozitiv solicitării preotului, ȋnțelegând mesajul sfânt transmis și dorind să ȋnfrumusețeze sfânta biserică a satului nostru, făcând din această mică biserică “Mireasă a lui Hristos”, ȋmpodobindu-o, ȋnfrumusețându-o și ȋn același timp ȋnsuflețindu-o prin prezența lor la slujbele care se oficiază. Totodată sunt prezenți și la activitățile administrative, social-filantropice și culturale ale bisericii noastre. Mulțumim tuturor celor implicați și fie ca Maica Domnului să-i ocrotească, să mijlocească rugăciuni ȋnaintea Tronului Preasfintei Treimi, iar bănuțul văduvei dăruit Bisericii să nu se ȋmpuțineze și să nu le lipsească niciodată ȋn toate zilele vieții lor” Doamne ajută !

P1130464

P1130459

Pr.Augustyn Cârlan


Care sunt şi ce semnificaţie au veşmintele slujitorilor sfintelor altare

 

“Ca orice uniformă, şi cea preoţească vorbeşte despre misiunea celui care o poartă, despre misiunea spirituală, pe care o are de îndeplinit clericul. Cu privire la obligativitatea purtării reverendei, după părerea mea sunt anumite momente în care nu este adecvat acest lucru – în parcul de joacă, atunci când mergi cu copiii la plimbare, în spaţiile comerciale sau, pur şi simplu, când mergi pe stradă, mai ales în condiţii meteorologice nefavorabile. Dacă la biserică avem o altă reverendă, de schimb, atunci datele problemei se schimbă. În orice caz, purtarea reverendei trebuie să ofere şi să primească respect şi consideraţie, mai mult decât să pricinuiască sminteală şi expunere fără temei”.
Care sunt şi ce rol au veşmintele slujitorilor sfintelor altare?
Veşmintele liturgice sunt elemente speciale de vestimentaţie pe care le îmbracă slujitorii altarelor, în cadrul cultului divin public. În cadrul slujbelor divine, preotul ȋmbracă 5 veşminte: stihar, epitrahil (popular patrahir sau patrafir), brâu, mânecuţe şi felon sau sfită.
Stiharul – este un veşmânt lung, cu mâneci largi, care acoperă întregul corp. La diaconi, stiharul simbolizează strălucirea şi curăţenia spirituală a îngerilor. La preoţi, are un alt simbolism – strălucirea lui Dumnezeu şi viaţa vrednică de admiraţie pe care trebuie să o posede cel ce îl poartă, iar la arhierei, semnifică luminarea şi curăţia lui Hristos şi a îngerilor Săi.
Mânecuţele – la început, au fost purtate doar de către arhiereu, folosirea lor de către preot şi diacon generalizându-se mai târziu, în sec. XV-XVII. Semnifică puterea lui Dumnezeu, care dă putere slujitorilor Săi.
Epitrahilul – nu este altceva decât un orar diaconesc, trecut peste grumaz, cu capetele în jos şi ambele laturi apropiate. Este veşmântul cel mai des folosit de către preot, veşmânt fără de care nu poate săvârşi nici o slujbă. El simbolizează puterea harului dumnezeiesc, care se pogoară asupra preotului şi prin care slujeşte cele sfinte, dar şi jugul cel bun al slujirii lui Hristos. (fara epitrahil nu se poate oficia nici o slujba in cadrul cultului )
Brâul – ne aduce aminte şi de ştergarul cu care Hristos S-a încins în seara Cinei celei de Taină, atunci când a spălat picioarele ucenicilor.
Felonul – reprezintă haina roşie, cu care a fost acoperit Mântuitorul Hristos, în semn de batjocură, în timpul pătimirilor, şi pentru care ostaşii romani au aruncat sorţi. El mai închipuie şi puterea lui Dumnezeu, cea care acoperă şi protejează întreaga făptură.
Folosirea veşmintelor în cultul ortodox dă fast slujbelor şi creează o atmosferă duhovnicească, propice dialogului cu Dumnezeu. Credincioşii le sărută şi le cinstesc cu mare evlavie, având conştiinţa că ele participă la cele mai înalte momente de sfinţenie şi că sunt purtătoare şi împărtăşitoare de har.

Pr.Augustyn Cârlan


 

Canonul cel Mare si in biserica parohiala din Odobesti

 

Saptamana I a Postului Mare
Saptamana I a Postului Mare

În prima săptămână a Postului Mare şi la Denia din Joia săptămânii a cincea se oficiază în Biserica Ortodoxă slujba, Canonul cel Mare.

Scopul acestui canon, scris de Sfântul Andrei Criteanul († circa 740 d.Hr.), este să ne readucă aminte de starea noastră de păcătoşenie, de necesitatea chemării numelui lui Iisus Hristos în inima noastră şi de importanţa pe care o are pocăinţa în viaţa noastră.

                  În primele patru zile ale Postului Mare se săvârșește această rânduială de slujbă în toate bisericile și mănăstirile.  Din punct de vedere al structurii, acest canon este un imn liturgic alcătuit din multe stihiri (peste 250), organizate în nouă cântări. Fiecare cântare începe cu un irmos (o strofă care dă tonul pentru stihirile care urmează) şi se încheie cu două laude de cinstire, una adresată Sfintei Treimi şi una către Maica Domnului.

Acest imn mai este cunoscut şi sub denumirea de „Canonul cel Mare“, nu doar pentru numărul mare de stihiri, ci şi pentru profunzimea învăţăturilor teologice.

                 Bogăţia şi frumuseţea canonului reprezintă pentru credincioşi un îndemn la pocăinţă şi la meditaţie biblică. În special, sunt evocate numeroase personalităţi ale Vechiului Testament care I-au slujit lui Dumnezeu cu mult devotament; astfel, credincioşii sunt îndemnaţi să fie primitori ca Avraam, să fie răbdători ca Iov, să fie ostenitori ca Iacob pentru împlinirea dorinţelor pe care le au, să fie postitori asemenea lui Moise.

                 Canonul Sfântului Andrei Criteanul este citit în patru părţi în primele patru zile ale Postului Mare în cadrul Pavecerniţei Mari.

pr.Augustyn Carlan


Comuniunea preoților din Protoieria Bacău, la Catedrala ”Sf. Nicolae”

Preoții din Protopopiatul Bacău s-au rugat astăzi alături de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Ioachim în cadrul Sinaxei desfășurate la Catedrala ”Sf. Nicolae

Ziua de prăznuire a Sfinților Cuvioși Ioan Casian Romanul și Gherman din Dobrogea a consemnat și sărbătoarea preoților din Protopopiatul Bacău. Cei peste 140 de slujitoriai sfintelor altare s-au rugat alături de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Ioachimîn Catedrala ”Sf. Nicolae” din municipiul Bacău în cadrul sinaxei preoțești din această protoierie.

1a_0-1600x1080
În cadrul sacru și solemn deopotrivă, clerul și credincioșii prezenți s-au împărtășit de iubirea Preasfintei Treimi pogorâtă prin Dumnezeiesca Liturghie oficiată de întâistătătorul acestei eparhii. Răspunsurile la strană au fost date de corala preoților ”Episcop Melchisedec Ștefănescu”, iar în cadrul slujbei Înaltpreasfinția Sa a hirotonit întru preot pe tânărul Petru Petrică Gheorghiu pe seama parohiei Stănița (Protopopiatul Roman). Așa cum este tradiția acestor sinaxe, ierarhul a rostit rugăciuni specifice de dezlegare și iertare pentru preoți și credincioși, făcând și pomenirea ierarhilor și preoților mutați la Domnul.

9_0-1600x1080
La finalul sfintei slujbe, Înaltpreasfințitul Ioachim, la propunerea preotului protopop Costică Busuioc, a dăruit ”diplome de excelență” celor șapte preoți care coordonează activitatea cercurilor pastorale. De altfel, în cuvântul de învățătură rostit cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a mulțumit tuturor celor care s-au implicat în anul 2015 în activitatea pastoral-misionară și social-filantropică din parohii, subliniind importanța și rolul preoților în viața comunităților pe care le păstoresc. La rândul său, părintele Costică Busuioc și-a exprimat bucuria de a fi slujit Sfânta Liturghie împreună cu ierarhul locului, alături de preoții din Protopopiatul Bacău, în aceste momente de aleasă sărbătoare, oferind totodată în dar Înaltpreasfințitului Ioachim icoana Sfântului Ierarh Nicolae.

epr.ro


Sinaxă preoțească în Protopopiatul Bacău

p1

Luni 29 februarie 2016, cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Ioachim, Arhiepiscop al Romanului şi Bacăului, în biserica Sf. Nicolae – Bacău, începând cu orele 07.50, va avea loc sinaxa preoților din Protopopiatul Bacău, întâlnire de suflet a ierarhului cu preoţii din acest spaţiu binecuvântat al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului.Partea centrală a întâlnirii, în jurul căreia se va desfăşura întregul eveniment, va fi Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie oficiată în prezența Înaltpreasfințitul Ioachim, din mâna căruia se vor împărtăşi toți preoţii Protopopiatului Bacău precum și aspecte duhovnicești în contextul declarării anului 2016 ca Anul omagial al educaţiei religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericești.

 pr.Augustyn Carlan


Iubiți vizitatori, cititori, donatori, enoriași și ostenitori

Interiorul bisericii 2014
                          Interiorul bisericii parohiale 2014

Cu ajutorul Lui Dumnezeu și ajutorul Maicii Preacurate și anul 2015, din punct de vedere administrativ, duhovnicesc  a fost cu frumoase realizări,  care au creionat ȋn chip deosebit activitățile bisericii noastre.           

Rodul rugăciunilor tuturor, dar cât și a susținerii concrete și perseverente a celor care ne ostenism ȋn acest ” Colțisor de Rai “ al parohiei noastre,  a facut posibil,  ca până la acest moment dat,  luna iulie 2016,  să ne putem bucura de frumoasele realizări ȋn biserica noastră parohială.

Ansamblul Eclesial” ce ȋntregește lucrarea bisericii noastre parohiale (casa praznicală, capela parohială, troița lumânărar cât și celelalte anexe de uz gospodăresc) așa cum dorim să primească numele din ȋncredințarea și cu binecuvântarea Ȋnaltpreasfițitului Părinte Arhiepiscop Ioachim.         

Lucrările care s-au efectuat, tâmplăria de termopan și placarea pe exterior a casei praznicale și ridicarea capelei parohiale ȋn anii  2014-2015, s-au desfăsurat ȋntr-o frumoasă colaborare cu credincioșii și fiii satului, care au ajutat fiecare după puterea lor.  De asemeni familia de buni creștini Elisei Sava și Doina  au susținut financiar toată lucrarea de racordare la rețeuaua electrică și tot ceea ce ȋnseamnă partea electrică și iluminat  ȋn  interiorul casei de prăznuire.

Pe această cale aducem mulțumiri tuturor donatorilor și ostenitorilor, care au ȋnțeles importanța acestei lucrări și cât de mult ne dorim a finaliza și sfinți aceste edificii, pentru  a ne  putea desfăsura activitățile  ȋntr-un cadru cât mai extins și corespunzător și practic. Nădăjduim, că ȋn aceste noi clădiri vom derula activități atât de natură liturgică, culturală, socială, duhovnicescă, dar și administrativă.

Bunul Dumnezeu să răsplătescă fiecărui după ostenala sa, dar trebuie să avem bucuria și nădejdea că ȋn urma noastră rămân lucruri care sunt scrise atât ȋn cartea vieții noastre și a neamului nostru,  dar cât și ȋn cartea timpului și a istoriei a acestui frumos ținut Moldav, dăruit de Binecredinciosul Voievod Ştefan cel Mare și Sfânt,  slujnicului Ion Odoabă, al cărui nume ȋl poartă astăzi comuna Odobești“.

Bunul Dumnezeu să primească jetfa tuturor!

pr.Augustyn Carlan


Boboteaza la Odobești 2016. Boboteaza sau Botezul Domnului, sărbătoarea din 6 ianuarie cunoscută şi sub denumirile “Arătarea Domnului” sau “Epifania”, şi ziua Sfântului Ioan, din 7 ianuarie, marchează sfârşitul sărbătorilor dedicate Naşterii Mântuitorului Iisus Hristos.

IMG_20160106_122837
Boboteaza 2016

Astfel, aproape de finalul Sfintei Liturghii după citirea rugăciunii Amvonului preotul, dimpreună cu credincioșii aflați ȋn biserică au ieșit  afară la locul special amenajat pentru oficierea slujbei Aghezmei celei Mari. După sfințirea apei, preotul dimpreună cu credincioșii au ȋntrat ȋn sfânta biserică   pentru a ȋncheia Sfinta Litrughie. După rostirea cuvântului de ȋnvățătură credincioșii au primit sfânta anaforă, iar după aceea au ieșit afară pentru a lua și duce la casele lor Ageazma cea mare.

Boboteaza face parte din suita celor 12 sărbători creştine importante şi este menită să reamintească cele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să păşească în viaţa publică, de aceea Biserica mai numeşte Boboteaza şi “Arătarea Domnului”, “Dumnezeiasca Arătare” sau “Epifania”, această din urmă denumire provenind din limba greacă şi înseamnând “arătare”, “descoperire”, “revelare”. De fapt, Boboteaza înseamnă înnoirea omului creştin.

În Răsărit, până în a doua jumătate a secolului al IV-lea, Naşterea Domnului era cinstită în aceeaşi zi cu Botezul, la 6 ianuarie.

IMG_20160106_122809
Boboteaza 2016

Boboteaza (6 ianuarie) şi Sfântul Ioan (7 ianuarie) aproape că formează una şi aceeaşi sărbătoare. Ajunul, adică ziua de 5 ianuarie, este zi de post negru, la fel ca Ajunul Crăciunului sau Vinerea Mare dinaintea Paştilor.

Tot în Ajunul Bobotezei, preoţii merg la casele credincioşilor pentru a le aduce, prin stropirea cu apă sfinţită, binecuvântarea Sfintei Treimi.

Credincioşii şi preoţii consideră că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului. Apa sfinţită la biserică în această zi şi luată de credincioşi nu se strică niciodată. Prin agheasmă se înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru sfinţirea ei.

Agheasma mare se săvârşeşte numai de Bobotează, spre deosebire de ageasma mică care se obţine prin sfinţirea în biserică a apei, în prima zi a fiecărei luni, dar şi în case, la sfeştanie. Totodată, Agheasma mare se poate bea doar timp de opt zile, între 6 şi 14 ianuarie, altfel este necesară aprobarea preotului duhovnic spre a fi folosită.

IMG_20160106_122740
Boboteaza 2016

La Bobotează se sfinţesc toate apele, iar preotul se duce la o apă în care aruncă o cruce. Mai mulţi bărbaţi se aruncă în apă ca să o aducă înapoi, iar cel care va scoate crucea din apă va avea noroc tot anul.

După Bobotează, este cinstit Sfântul Ioan, numit şi “Înâintemergătorul”, pentru că a anunţat venirea lui Hristos. Părinţii lui, preotul Zaharia şi Elisabeta, erau rude cu părinţii Fecioarei Maria, Ioachim şi Ana. În timp ce Zaharia slujea la templu în Ierusalim, i-a vestit Arhanghelul Gavriil că Elisabeta va naşte un fiu la bătrâneţe şi se va chema Ioan. Pentru că Zaharia s-a îndoit de această veste, a rămas mut până ce Elisabeta a născut.

Boboteaza 2015
Boboteaza 2016

Sfântul Ioan Botezătorul a început să predice în al 15-lea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe când Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii. El a avut menirea de a pregăti poporul pentru primirea lui Mesia, de a-L descoperi pe acesta şi a-L face cunoscut lui Israel. Mesajul principal pe care el îl transmitea era: “Pocăiţi-vă, că s-a apropiat împărăţia cerurilor!”.

Ioan l-a mustrat pe Irod Antipa, fiul regelui Iudeei Irod cel Mare, pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era soţia fratelui său. În ura ei, Irodiada a sfătuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase şi plăcuse oaspeţilor şi îndeosebi lui Irod, la un ospăţ de ziua lui, să ceară de la acesta capul lui Ioan Botezatorul ca răsplată.

pr.Augustin


1 ianuarie 2016

La 1 ianuarie Biserica Ortodoxă, sărbătorește Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului nostru Iisus Hristos și de asemeni prăznuiește pe Sf. Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei, iar ȋn toate bisericile ortodoxe s-a savârșit Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, liturghie, care se săvârșește de 10 ori pe parcursul unui an calendaristic.IMG_20160101_130920

Sărbătoarea bisericească de la 1 ianuarie, este și începutul anului calendaristic civil și se cade  a  o primi cu bucurie  duhovnicească deoarece marcheză ȋnceputul unui nou ciclu ȋn viața fiecărui credincios.

La  sfârșitul Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare săvârșită astăzi 1 ianuarie 2016, a fost oficiată slujba Tedeum-ului, așa cum se procedează ȋn fiecare biserică fie da la sat sau de la oraș.

Transmitem pe această cale un călduros La Mulți Ani celor care poarta numele Sfântului Vasile Cel Mare!

 pr.Augustin